Jak jsme si "zavařili" ve Výchově ke zdraví

22.01.2024

Jedním z okruhů, kterému se žáci ve Výchově ke zdraví věnují, je téma VÝŽIVA. Jak ale "dostat" do žáků pojmy jako sacharidy, tuky, bílkoviny, vláknina, energetická hodnota a ještě další "divné" pojmy? No, řeknu vám - je to fuška.

A tak nás napadlo, že nejlepší učení bude praktická příprava jídla, které bude obsahovat všechny hlavní složky potravy a tím se nám lépe propojí teorie s praktickým využitím.

A co jsme vlastně dělali?

Žáci museli plnit aktivity typu: udělejte nákup surovin, rozpočítejte vydané peníze mezi všechny. Kolik korun budeme vybírat?

Čelili také "potížím" typu: "Já jsem zapomněl, nevěděl…" Na vlastní kůži si prožili jaké to je, pokud se nesplní v daném čase úkol a sami mají zodpovědnost vybrat penízky a donést je domů maminkám, které pomohly s nákupem. Uvědomili si subjektivní plynutí času, jak rychle uteče 110 minut, když se zapojí všichni v činnosti, která je baví, těší a ještě chutná.

V kuchyňce pak prováděli odhad množství, gramáž surovin, rozvažování surovin a spravedlivé rozdělení mezi všechny spolužáky. V praktické části pak pracovali s masem, krájeli, ochucovali, restovali, museli si poradit s úklidem. Výsledkem a odměnou pak byly výborné tortilly s kuřecím masem, zeleninou, česnekovým dresinkem a s určitým tajemstvím (někdy ani nevím, co tam zejména kluci ze třetí linky, stihli ještě propašovat).

Já jsem si za těch 110 minut stihla splnit "krokový limit 5 000 kroků, odpovědět tak na 1 000 otázek", procítit si radost z žáků, kteří byli fakt super.

V určité chvíli pak nastalo v kuchyňce ticho. Jak tušíte – mlčeli jenom v okamžiku konzumace. Odpustila jsem jim drobné prohřešky proti pravidlům etikety, např. lehké mlasknutí, výkřiky typu – máme ještě? Dal bych si!"

Na tuto praktickou dvouhodinovku navážeme v dalších hodinách, kde se žáci seznámí s kalorimetrickými tabulkami, vyhledají informace, zapíší, roztřídí, seřadí, porovnají a ještě mnoho dalším aktivit spojených s výživou a jídlem. Jo, a malinko zabrousíme i do fyziky – čekají nás "oblíbené" převody jednotek.

Je toho ještě mnohem víc, ale tento článeček má být takovou malou ochutnávkou toho, jak se naše děti snaží a jsou šikovné, když je "dožene" hlad.

Autor a foto: Martina Slováčková